Natrénovat příjem pacientů po hromadné nehodě, poskytnout pomoc pacientovi s respiračním selháním na jednotce ARO nebo se postarat o pacienta s akutním koronárním syndromem v prostředí sanitního vozu mohou nově studenti Lékařské fakulty Ostravské univerzity prakticky odkudkoliv. A to díky projektu Virtuální nemocnice, díky kterému fakulta převedla své vlastní simulační centrum do virtuální podoby.
„Projekt Virtuální nemocnice je dalším krokem ke zvyšování kvality vzdělávání na ostravské lékařské fakultě. Je to takový předstupeň přípravy na přímou praktickou výuku v našem simulačním centru, kdy si mohou studenti vyzkoušet náročné situace nejprve ve virtuálním prostředí,“ vysvětluje proděkanka pro studium a celoživotní vzdělávání a hlavní řešitelka projektu Mgr. Ivona Závacká, Ph.D. s tím, že projekt Virtuální nemocnice umožní v budoucnu nasimulovat takřka nekonečné množství různých scénářů a situací, na které se mohou studenti učit reagovat. Výuka formou konkrétních příběhů, zkušeností a možností si něco „virtuálně“ vyzkoušet je podle proděkanky Ivony Závacké něco, co studenty nejen baví, ale utkví jim to v paměti, což je pak důležité pro jejich následnou praxi.
Interaktivní 3D model Virtuální nemocnice přenese s pomocí speciálních brýlí studenty i vyučující na vybraná pracoviště, a to urgentní příjem, operační sál, na JIP a ARO, porodní sál i do dalších prostor cvičné nemocnice SIMLEK. „Studenti si tak budou moci prostřednictvím jednotlivých scén nacvičit například příjem pacientů po hromadné nehodě, poskytnout pomoc pacientovi se selháním základních životních funkcí v prostředí sanitního vozu nebo připravit operační sál před náročným chirurgickým zákrokem,“ popisuje proděkanka Závacká.
Virtuální nemocnici si lze nejen prohlédnout, ale studenti mohou detailně prozkoumat i jednotlivé vybavení, přístrojovou techniku nebo chirurgické nástroje. „Jednotlivé tréninkové scénáře je pak možné procvičovat hned ve třech úrovních. V úrovni prohlížení, v úrovni realizace scénáře s nápovědou a konečně v úrovni ostrého provádění vybraného scénáře s následnou kontrolou správného postupu jednotlivých kroků,“ dodává koordinátor dané části projektu prof. Ing. Cyril Klimeš, CSc.
Dostupnost virtuální nemocnice a všech 3D scén je umožněna nejen prostřednictvím technologie virtuální reality, ale do cvičné nemocnice je možné díky rozšířené realitě nahlédnout i prostřednictvím chytrých mobilních telefonů. „V neposlední řadě je celá nemocnice, včetně všech scénářů, rovněž dostupná z prostředí online webové platformy. A to jak pro individuální, tak pro skupinovou výuku. Online webová verze umožňuje uživatelům vytvářet nové didaktické pomůcky, a dokonce je vkládat do prostředí Virtuální nemocnice. Vyučující tak mohou například nakonfigurovat speciální avatary, kteří jsou schopni projevovat základní emoce,“ jmenuje další výhody ojedinělého projektu profesor Cyril Klimeš.
Projekt Virtuální nemocnice byl podpořen z projektu MŠMT, Národního plánu obnovy pro oblast vysokých škol pro roky 2022 – 2024 s názvem FlexibilitOU a přišel na více než šest milionů korun.