Už rok využívají studenti v simulačním centru SIMLEK při výuce takzvanou hybridní virtuální realitu, která jim doslova pomáhá porozumět složitostem lidské anatomie.
Základem inovační technologie jsou speciální polopropustné brýle pro virtuální realitu, díky kterým mohou studenti vidět nejen samotné virtuální modely, ale zároveň i skutečné okolí. Tento hybridní přístup činí obraz přirozenějším a pomáhá tlumit případné nepříjemné vjemy, které mohou vznikat v plně virtuálním prostředí. „Technologie studentům pomáhá při zobrazování zejména složitých anatomických struktur, jako jsou lebka a páteř. Díky brýlím pro virtuální realitu mají studenti také možnost nahlédnout třeba i do detailních struktur mozku, prozkoumávat jednotlivé vrstvy a pozorovat anatomii z různých úhlů – dokonce i „zevnitř“,“ vysvětluje biomedicínská inženýrka Silvie Procházková.
Virtuální modely jsou tvořeny na základě reálných snímků z počítačové tomografie nebo magnetické rezonance, což umožňuje velmi přesnou simulaci. Technologická novinka má uplatnění nejen ve výuce, ale také při plánování chirurgických zákroků. Odborníci díky ní mohou lépe vyhodnotit, který operační přístup bude nejvhodnější.
SIMLEK v současnosti disponuje pěti páry těchto speciálních brýlí. Jeden pár je určen pro lektora, zatímco ostatní slouží studentům, a to jak českých studijních programů, tak i programů vyučovaných v angličtině. Jak konkrétně pomáhá studentům virtuální realita při výuce v simulačním centru přiblížily biomedicínské inženýrky Silvie Procházková a Veronika Wojtasová začátkem září i dalším zástupcům simulačních center na Simulačním sympoziu v Brně. To bylo zaměřeno na sdílení zkušeností mezi odborníky a inovace v simulačním vzdělávání, mezi které hybridní virtuální realitu bezesporu patří. Právě ostravský SIMLEK je jedním ze dvou pracovišť v České republice, které tuto technologii úspěšně využívá.
zdroj fotografií: Simulační centrum Lékařské fakulty Masarykovy univerzity