Fakulta bezpečnostního inženýrství VŠB TU zorganizovala v červnu spolu se Sdružením požárního a bezpečnostního inženýrství, z. s. již druhý ročník konference Technologie VR ve vzdělávání. Cílem této akce bylo sdílet poznatky a zkušenosti využívání virtuální reality ve vzdělávání zdravotníků, hasičů a policistů. Zaměřila se také na možnosti využití VR při vývoji nových metod výuky. Prezentace ukázaly, jak VR může být efektivně využita při výcviku pro krizové situace, například při přípravě na hromadná neštěstí nebo zásahy u nehod. Virtuální realita se tak stává nezbytným nástrojem nejen pro výuku, ale i pro přípravu na reálné krizové situace.
Eva Beinhauerová, biomedicínská inženýrka z ostravského SIMLEKU, představila na konferenci prezentaci „Transformace zdravotnického vzdělávání: VR jako most mezi teorií a praxí v simulačním centru“. Simulační centra se stávají klíčovým nástrojem pro praktickou výuku, kde se studenti seznamují nejen s teorií, ale i s reálnými situacemi, a to v bezpečném virtuálním prostředí. Na Lékařské fakultě Ostravské univerzity je to například Virtuální nemocnice – interaktivní 3D model nemocničního prostředí, který studentům umožňuje zažít náročné scénáře, jako je příjem pacientů po hromadné nehodě nebo péče o pacienty na jednotce intenzivní péče.
Technologie jdou ale ještě dál. VR brýle pro fyzioterapii umožňují studentům sledovat cvičení virtuálního lektora. Hybridní VR brýle umožňují doslova „procházet“ lidským tělem díky 3D modelům z reálných CT nebo MRI snímků a pokročilé simulátory trénují budoucí lékaře v ultrazvukové diagnostice nebo očních operacích. Budoucí odborníci jsou tak lépe připraveni, jistější, více propojeni s praxí a zlepšují si klinické myšlení.